De leerplandoelstellingen

  • Naam van de leerplan: Het onderwerp leerplan basis onderwijs ( onderwijsprogramma voor islamlessen) p.119
  • Nummer van het leerplan: Brussen,07.05.2012
  • De leerplandoelstellingen zijn:
  1. Wat aanbidding betekent.
  2. Uitleggen waarom men moet aanbidden.
  3. De belangrijkste aanbiddingen opsommen.
  4. Het belang van de moskee.

Verwijzing van mijn klassite in de ICT-diamant:

Ik heb deze blog gemaakt om gesprekken te beginnen met de leerlingen en antwoorden te vinden op op hun vragen: 
Ik heb veel ICT-middelen gebruikt in mijn lesinhoud: de leerinhoud, de filmfragmenten en de afbeeldingen en de PPT-voorstelling heb ik aanschouwelijk gemaakt zodat het visueel en duidelijk is voor de leerlingen. ( de leerlingen vinden een filmfragment en een PPT-voorstelling heel leuk)

Ik heb een klasblog gemaakt waarop de leerlingen en de ouders hun mening over de lesinhoud mogen zetten. Op de klasblog maken de leerlingen om de beurt een verslagje van een klasactiviteit.


De geïntegreerde tools:

  • de leerlingen zijn bereid om ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren
  • de oefeningen zelfstandig maken
  • de leerlingen kunnen nieuwe leerinhouden verwerven en verwerken
  • de leerlingen met behulp van ICT informatie opzoeken, verwerven en bewerken
  • voorstellen van informatie aan anderen
  • door de ICT kunnen de leerlingen communiceren


Didactische werkvormen:

- Doceren:

Ik zal de klassite integreren tijdens het lesgebeuren.
( als motivatiefase: een filmfragment: kom tot het gebed. met de luistervragen)
Ik zal de lesinhoud doceren: over de aanbidding, de geloofsgetuigenis, het gebed, vasten, de bedevaart en de armenbelasting. Dit gebeurt allemaal in lesfase 1 : VERWERVEN.
Het VERWERKEN gebeurt door naar een filmfragment: de maand ramadan; met kijkvragen.

Ik zal af en toe vragen stellen aan de leerlingen om te zien of ze "mee" zijn.
( vragen: wat moet je doen voordat je bidt, wat betekent ramadan, benoem de delen van de moskee, benoem de belangrijkste aanbiddingen...)

Ik zal een schematische aantekeningen aantekenen op het bord zodat het visueel is voor de leerlingen.


Het klassengesprek:

Het VERWERVEN van lesfase 2 gebeurt door het klassengesprek
Het is een gesprek tussen de leerlingen onderling over de onderwerp; de belangrijkste aanbiddingen.
De leerlingen mogen hun ervaringen en meningen meedelen met elkaar.
Organisatie: de leerlingen zitten in een kring. ( de leerkracht erbij!)
Instructies: 
  • we luisteren naar elkaar
  • iedereen komt aan bod
  • we blijven bij het onderwerp
Gebruikswaarde: Het bevorderen van een creatief denken: de leerlingen gaan op zoek naar de oplossingen.
Ik zal de leerlingen confronteren met opvattingen en morele onderwerpen nl. over de belangrijkste aanbiddingen.


Oefeningen:

Het VERWERKEN van lesfase 2.
De leerlingen krijgen de tijd om de opdrachten in de klassite te maken.( individueel)
  • het filmfragment: kom tot het gebed; de luistervragen oplossen
  • het kruiswoordraadsel oplossen (bedevaart)
  • de vragen oplossen van je leerlingenbundel (laatste pagina)
De leerkracht gaat rond om de oefeningen te begeleiden. De leerlingen krijgen de kans om de vragen te stellen. De oplossingen van de vragen worden klassikaal besproken.



Didactische principes:

-Activiteitsprincipe: de leerlingen laten meedenken tijdens de les. Tijdens het doceren van de leerinhoud af en toe vragen stellen. De leerlingen actief laten zoeken naar de oplossing in het klassengesprek.

-Belangstellingsprincipe: door de juiste media te gebruiken voor je lesinhoud verhoog je de interesse bij de leerlingen. Als je als leraar zelf belangstelling hebt en enthousiast bent voor je leerstof, werkt dit aanstekelijk. De leerlingen nemen die houding over.

-Aanschouwelijkheidsprincipe: je moet de leerlingen de leerstof concreet en met verschillende zintuigen laten waarnemen. Aanschouwelijk leermateriaal is visueel voor de leerlingen zoals: afbeeldingen, filmfragmenten en een PPT-voorstelling.

-Herhalingsprincipe: de herhaling is verschillende keren aan bod gekomen.
Het filmfragment: kom tot het gebed is een herhalingsfase . Bij de oefeningen werd de lesinhoud herhaald. Het filmfragment: De Islamitische bedevaart is ook de herhaling van de geziene les.

-Integratieprincipe: Belangrijk is hier op de hoogte te zijn van de voorkennis van de leerlingen.
De leerlingen van de klas zijn islamitisch opgevoed.
Leg vaak relaties tussen het geleerde en de eigen dagdagelijkse ervaringen van de leerlingen. Dan is de lesinhoud concreter voor de leerlingen.

-Beperkingsprincipe: ik heb de doelstellingen van de les beperkt gehouden. Ik heb alleen de nodige informatie meegegeven.

-Geleidelijkheidsprincipe: ik heb de geselecteerde doelstellingen nagestreefd.
Ik heb eerst informatie  over de aanbidding gegeven en dan ging de lesinhoud over de 5 zuilen van het islam.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten